Mijn bedrijf/kind mag groeien

||43||
||43||
arrow arrow

Waarom de keuze voor 3 aparte logo’s?!

De afgelopen jaren groeit het bedrijf ‘Marijke Mul’ hard met groeicijfers van maar liefst 60%. Het bedrijf gaat haar eigen weg, gedreven door veel plezier en passie voor wat wij doen. Het is soms best lastig om deze groei te sturen. Na heel wat uitdenken over de zaak en tegen dingen aanlopen, zoals de juiste tijdsbesteding, extra mensen aantrekken en vooral het in kaart brengen en verdelen van de verscheidenheid aan werkzaamheden, is het gebleken dat het verstandig is om het bedrijf in z’n groei niet te sturen, maar de kans te geven zichzelf te ontwikkelen. Waarom zou je een kind dat groter wil worden niet laten gaan. Een kind is geleend toch, en moet uiteindelijk een eigen pad kiezen?

Een bedrijf is net als op de levensloop van een kind

Eigenlijk vergelijk ik een bedrijf starten met een kind op de wereld zetten. De eerste jaren is het vooral extreem hard werken. Veel uitdenken, maar ook bij je gevoel blijven. Ondanks uitdagingen die je parten spelen, kun je het zien als een soort speelplaats. Zoeken naar de juiste weg als ouder. Hoe wil je dat je kind opgroeit, waar wil je dat hij/zij mee te maken krijgt en waarmee vooral niet. In de tussentijd ga je nog eens verhuizen en krijgt je kind met andere speelkameraadjes te maken. Regels blijven stellen en soms je kind aan de hand meenemen. En zodra hij/zij een jaar of 20 wordt, gaat het zijn/haar eigen weg. Dan komt de tijd van er zijn als het nodig is. Meedenken, advies geven en durven loslaten. En daarbij weer meer tijd voor jezelf krijgen en beseffen wie jijzelf ook alweer bent.

"eigen speeltuin"

Achteraf gezien heb ik al deze fases met de zaak doorlopen. Toen ik net begonnen was riep ik veelal: ‘Het is net een speeltuin. Ik kan alles proberen en als het niet lukt, blijf ik hooguit met mijzelf over.’ Gelukkig, na heel hard werken, bestond mijn bedrijf een jaar of tien verder nog steeds en draaide het goed. Dat succes breidde zich nog meer uit na een verhuizing van Zwanenburg naar Haarlem. De laatste jaren (we bestaan bijna 20 jaar) hebben we nog een stap gemaakt en lijkt de zaak uit zijn voegen te barsten. Sommige afdelingen gaan daarbij meer en meer een eigen weg. Ik vind het in deze ‘levensfase’ van het bedrijf soms fijn om een beetje meer afstand te nemen en mij in mijn eigen kracht te zetten. Die kracht komt in mijn bedrijf nog altijd tot uiting onder de naam ‘Marijke Mul’. Daarnaast kan ik de bedrijfsonderdelen ‘Sieraad Laten Maken’ (o.a. het atelier) en ‘Sieraden in Stijl’ (de stijl- en webshop) steeds meer loslaten. Ze zijn volwassen aan het worden en kiezen een eigen pad. Natuurlijk hou ik ze wel goed in de gaten en zal ik altijd voor ze klaarstaan, meedenken, advies geven en er zijn wanneer dat nodig is. Het blijven ten slotte mijn ‘kinderen’.

Eigen identiteit

Omdat we dit stadium van meerdere verschillende onderdelen hebben bereikt, werd het ook tijd voor aparte websites en een webshop. Inmiddels betekent dit ook dat we drie verschillende logo’s hanteren, die duidelijk familie van elkaar zijn, maar toch sterk van elkaar verschillen, omdat ze een ander pad bewandelen. Ik kijk er met veel trots naar en laat ze groeien.

Reacties

Harmien van Brakel 8 Oktober 2017

Hallo, ik zag op jullie website pareloorhangers van Jeh jewel. Kan ik deze ook in de winkel in Haarlem zien? Of alleen kopen op de site. Ik wil nml sieraden altijd graag zien/voelen. Grtjs Harmien

Naam
E-mail*
Uw bericht
 
 
Bij inschrijving ontvangt u eens per maand het laatste nieuws van Marijke Mul