persbericht Ambacht in beeld Demonstratie Zilversmid

||43||
arrow arrow

Het ambacht in beeld

Zondag 3 april is er bij Goudsmid Juwelier Marijke Mul te Haarlem een demonstratie Zilversmeden.

Sieraden maken is een ambacht. Het vervaardigen door middel van eeuwen ouden technieken. Met kleine vernieuwende ontwikkelingen en technologieën. Dit eeuwen oude ambacht wil goudsmid Marijke Mul graag onder uw aandacht brengen. In 2010 is zij hiermee gestart door een diamantzetter in haar winkel uit te nodigen. Hij heeft door middel van microscopisch zetten diamanten in een ring geplaatst. “Na dit daverende succes kan ik niet anders dan hier gevolg aan te geven. Dit jaar beginnen we met de zilversmid.” Reageert Mul trots.

Zilversmid Karel Schermerhorn van de Haarlemsche Zilversmederij zal op deze dag vanuit zijn dichte atelier een dag zijn werk laten zien in de Gierstraat in Haarlem. Het bedrijf bestaat sinds 1919 en heeft al vele zilveren artikelen mogen vervaardigen. Met veel plezier, passie maar vooral kunde zal hij u laten zien wat hij zoal maakt en hoe je een zilveren broodmand vervaardigd. Met de uiterste precisie en geduld word dagelijks gewerkt aan de meest exclusieve producten. Technieken die bij het zilversmeden veelvuldig voorkomen zijn o.a.: drijven, intrekken, forceren, dieptrekken, persen en ajour zagen. U zult verschillende gebruiksvoorwerpen zien, welke al door de zilversmid zijn vervaardigd.

Goudsmid of zilversmid zijn is een passie! Een ambacht met een zeer creatieve klik. Maar wat is nu juist dat verschil? Een goudsmid maakt sieraden zoals; ringen, armbanden, colliers en oorbellen. Een zilversmid gebruiksvoorwerpen, zoals; Kandelaars, Kinderbekers, Bonbonschaaltjes, Flessenkurken en Broodmanden. Het is dus niet zo dat een goudsmid alleen met goud werkt en een zilversmid met zilver, maar dat het verschil in de techniek zit. Het maken van sieraden of gebruiksvoorwerpen laat zien dat techniek en schoonheid wel in één woord kunnen worden genoemd.

U kunt zich aanmelden voor dit gratis evenement op

en direct kans maken op een workshop: “Welke sieraad past mij?” Het evenement vindt plaats tussen 11:00 en 17:00 uur, waar u zelfs word verwend met een hapje, een drankje en een kleine attentie.

Uw bericht

Bij inschrijving ontvangt u eens per maand het laatste nieuws van Marijke Mul